Mi az a "kifutó", és miért van rá szükség?
Amikor olyan nyomatot szeretnénk, ami kiér a papír széléig, akkor egy kicsit nagyobb méretű grafikára és nyomtatásra van szükség, mint a kész névjegykártya, meghívó, szórólap vagy más nyomtatott anyag. Vágásnál kell egy kis felesleg, amit levághatunk, ellenkező esetben vagy fehér csík marad a nyomat szélén, vagy kisebb méretűre kell vágni.
A kifutó mérete 2-5 mm minden oldalon, attól függően, hogy névjegykártyáról vagy több oldalas nagyméretű kiadványról van szó. Ügyeljünk arra, hogy a grafika lényeges elemei, például szöveg vagy egy arc a képen mérettől függően 3-10 mm-re legyen a vágás vonalától.
Vakrámára feszített vászonképnél kicsit más a helyzet, ott nem a vágás miatt kell kifutó, hanem a keretre feszítés miatt, körben 5-5 cm plusz kell, amit visszahajtunk a keret mögé. Fontos, hogy olyan képet válasszunk, ahol a kép legszélén nincs fontos eleme a képnek, arc vagy más fontos részlet, hiszen az nem fog teljes egészében látszani.
Mi az a "nyomdakész anyag"?
Például egy névjegykártya esetében egy Microsoft Word dokumentum maximum látványtervnek jó, semmiképp sem nyomdakésznek. De egy önéletrajzhoz tökéletes lehet ez a formátum is.
A nyomdakész anyag azt jelenti, hogy nem kell rajta semmilyen változtatást eszközölni, átméretezni, színekbe, grafikába belenyúlni, csak elküldeni a nyomdagépre, és már jön is a kész termék. Ideális esetben ez egy pdf fájl, a megfelelő színtérben (CMYK), kalibrált monitoron tervezve, görbévé alakított szöveggel. Mi a grafikai tervezést CorelDraw X5 programmal végezzük, ez a formátum is megfelel.
Megoldás lehet egy .tif vagy .jpg fájl is, de eredeti méretben legalább 300 dpi felbontás és jpg esetén a legjobb minőségre állított tömörítés kell, hogy szép nyomatot kapjunk.
Miért nem ugyanazok a színek jelennek meg a nyomaton, mint az otthoni monitoromon?
Mert a monitor más színkeverést használ, mint a nyomtató. A monitor RGB (red-green-blue, vörös-zöld-kék) színekből állítja össze a színeket (összeadó színkeverés), például a sárga szín a vörös és zöld összeadásából keletkezik. A nyomtató viszont a CMYK (cyan-magenta-yellow-black, cián-bíbor-sárga-fekete) színekből keveri ki (kivonó színkeverés), például a piros színhez a sárga és bíbor színeket használja.
A monitor maga állítja elő a fényt, a nyomat pedig csak visszaveri a ráeső fényt, ezért neon világításnál más színeket látunk, mint a szabadban, és ott is más egy nyomat színe napsütéses és más felhős ég esetén. Mivel a monitor fénylik (és az otthoni monitorok általában túl vannak színezve (szaturálva) és túl vannak világosítva, hiszen így lesz "szebb" a kép), a nyomat mindig sötétebb és mattabb lesz, mint amit a monitoron láttunk. De még egy professzionális monitor jól bekalibrálva sem mutatja pontosan a nyomat eredményét, hiszen a két színkeverési módszer színtartománya eltérő, vagyis vannak színek, amit a monitor meg bír jeleníteni, de nyomtatással nem lehet előállítani (például élénk neon színek).
Mi az a "kilövés"?
Amikor füzetet, könyvet, vagy több oldalas prospektust készítünk, akkor ahhoz, hogy az oldalak egymás után következzenek, a tervezéskor ügyelni kell arra, hogy melyik oldal hová kerül. Vannak ugyan erre szoftverek, és a legtöbb nyomtató is meg tudja oldani, de vannak esetek, amikor ezt nekünk kell megtervezni.
Nagyon rossz ötlet például egy word dokumentum fekvő A/4-es oldalára egymás mellé szerkeszteni az oldalakat úgy, hogy 1-2, majd 3-4, 5-6 stb., mondván, hogy milyen jó kis A/5-ös méretű füzet lesz belőle. Nem lesz. Ugyanis egy 16 oldalas füzetnél az oldalsorrend így néz ki: 16-1, 2-15, 14-3, 4-14 stb. Összehajtva és összetűzve így lesz majd meg az 1-2-3-4-5-stb oldalsorrend.
Figyelni kell még arra is, hogy az egymás mellé kerülő oldalpárok ne nagyon térjenek el színben, ne legyen törés a grafikában. Például ha a második oldalon egy sötét háttér van, akkor a 15. oldalt is érdemes hasonlóan sötét háttérrel tervezni, ugyanis a vágási-hajtási-tűzési pontatlanság miatt (néhány tized milliméterről van szó) ha az fehér marad, akkor vagy a 2. oldal jobb szélén lesz fehér csík, vagy a 15. oldal bal szélén sötét. Ugyanezen okok miatt nem érdemes arcot, illeszkedő grafikát, szövegben betűt elvágva átvinni a következő oldalra, hiszen elég egy pici eltérés bármely irányban, az eredmény nem túl szép látvány lesz...
Digitális nyomda, fénymásolás, nyomtatás, mérnöki másolás, szakdolgozat kötés, szkennelés, laminálás, bélyegzőkészítés.